čtvrtek 21. března 2013

Narozeninový dort pro Kubu

Dnes má Kuba 1 rok!!

DSC_7055

Nebudu se tu rozepisovat jak je strašné jak ten čas letí a jak se mi zdá jako by to bylo včera co se Kuba narodil. To vše je samozřejmě pravda a je to opravdu velký fofr, ale s Kubou je to čím dál větší sranda a těším se na další Kubovy pokroky, kdy konečně udělá první krůček nebo kdy řekne své první slovo (myslím tím smysluplné první slovo…).

DSC_7123

Dlouho před Kubovými narozeninami jsem začala přemýšlet o dortu. Tedy jaký dort bych mu měla upéct tak, aby ho mohl i on, aby nebyl moc sladký, tučný a aby byl jen z těch nejlepších surovin. Jsou to samozřejmě narozeniny a trocha cukru a másla neuškodí, zvlášť, když se v dortu jen povrtá. A taky to musel být dort, který by chutnal nám všem oslavujícím, no ne?

DSC_7101

Vzpomněla jsem si, že někdy na podzim jedna bloggerka, kterou sleduji (Emily z Daily Garnish), pekla pro svého ročního synka k prvním narozeninám dýňový dort. A protože Kuba má dýně rád, zapátrala jsem, recept jsem našla a dort upekla. Kuba se na něj tvářil podezíravě, ale mě moc chutnal. S “lučinovou” polevou (cream cheese frosting) to byla jedna báseň!

DSC_7032

DSC_7142

Dort jsem pekla z dvojité dávky a vytvarovala ho do velké “1”. Díly jsem slepila polevou, kterou jsem poté v hojné vrstvě potáhla celý dort i ze stran. Hrany byly sice zubaté a poleva ne příliš uhlazená, ale byl to domácí dort pečený z lásky a to se počítá nejvíc!

DSC_7146

Dýňový dort s polevou z krémového sýru (původní recept zde):

Ingredience (na 1 dávku):

Dort:

  • 1 šálek hladké mouky
  • 1/2 lžičky prášku do pečiva
  • 1/2 lžičky jedlé sody
  • špetka soli
  • 1-2 lžičky skořice
  • 1/2 šálku třtinového cukru
  • 1/4 šálku rostlinného oleje
  • 1/4 šálku (tj. 60g) másla, změklého
  • 2 vejce
  • 1 šálek dýňového pyré

Poleva (původní recept z Deníku Dity P.):

  • 200g Lučiny (nebo jiný krémový sýr – třeba Philadelphia)
  • 75g másla
  • 100g moučkového cukru

Postup:

Dort:

1. Troubu rozehřejeme na 180°C a plech o stranách 20x26cm vymažeme máslem (mám nepřilnavý plech, proto jsem jen vymazávala, kdo nechce riskovat, může ještě vysypat hrubou moukou).

2. Ve větší míse smícháme všechny suché ingredience (včetně cukru).

3. Do jiné mísy dáme máslo a olej a ručním mixérem mixujeme tak dlouho, než nám vznikne lehká a nadýchaná pěna. Přidáme dýni a vajíčka a mixujeme dokud není směs hladká.

4. Na mixéru snížíme rychlost na minimum a pomalu přisypáváme suché přísady. Mícháme jen tak dlouho, dokud se přísady nespojí.

5. Těsto nalijeme na přichystaný plech (těsto není moc tekuté, takže spíš “nakydáme”) a povrch uhladíme stěrkou. Dáme do trouby a pečeme zhruba 25 minut. Pro jistotu zkusíme špejlí, zda je těsto propečené.

6. Než se pustíme do tvarování a zdobení, necháme dort úplně vychladnout na mřížce.

DSC_7007

 

Poleva:

Lučinu, máslo a cukr dáme do mísy a ručním mixérem mixujeme minimálně 5 minut, přičemž během míchání stíráme polevu ze stran mísy. 5 minut se může zdát jako dlouhá doba, ale věřte mi a opravdu to dodržte, odměnou vám bude poleva nadýchaná jako obláček Veselý obličej.

DSC_7019

DSC_7018

Kompletace dortu:

1. Z tvrdého papíru si vystřihneme šablonu ve tvaru “1”, tu přiložíme na upečený korpus a nožem vyřízneme požadovaný tvar. Jedničku přeneseme na servírovací talíř a zbytky můžeme sníst Veselý obličej. To stejné uděláme i s druhým korpusem, pokud je váš dort stejně jako můj dvouvrstvý. Druhý korpus zatím necháme na plechu než bude potřeba.

2. Vezmeme část polevy (asi tak 1/4 – 1/3) a namažeme ji povrch prvního korpusu. Na něj opatrně položíme druhý korpus a potřeme zbývající polevou ze všech stran (kromě spodku, samozřejmě).

3. Před podáváním je lepší dort vychladit, aby poleva trochu ztuhla.

DSC_7011DSC_7013DSC_7021DSC_7024DSC_7028DSC_7030

Dort byl naprosto úžasný!! Krásně vláčný, ne moc sladký a s jemně nakyslou polevou tvořily dokonalý pár. Kuba se v něm jen trochu povrtal, strčil prsty do polevy a pak nevěděl co s těmi špinavými prsty. S radostí jsem mu je olízala, protože takovou dobrotu by byla škoda smýt Veselý obličej.

DSC_7107

Vůbec mě nemrzí, že Kuba dort skoro neochutnal nebo že nemáme žádnou ukázkovou fotku Kuby s dortem (vůbec nespolupracoval). Důležité je, že jsme si ten den užili oba. Pro něj to byl sice den jako každý jiný a nepociťoval v něm žádný zvláštní význam. To jen já pociťuji trochu sentimentality – už to přeci jenom není kojenec (i když ještě kojím a kojit ještě asi dlouho budu), ale ode dneška máme doma batole!!

DSC_7046

19 komentářů:

  1. No, páni to je ale úžasnej dort!.)) A z dýně, to by mě nikdy nenapadlo, my děláme nanejvýš z cukety. Šikovná maminka:) Gratulace k narozkám a potvrzuju, čím jsou starší, tím je to lepší (než začnou chodit do školy:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iri, z dýně peču docela často - i muffiny jsou vynikající tak určitě koukni do receptáře pro inspiraci. A díky za povzbuzení do dalších let s Kubou!

      Vymazat
  2. :-) Máte krásného chlapečka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-). Dělá nám radost, ale dokáže se i pořádně vztekat :-).

      Vymazat
  3. No letí to strašně rychle! Ještě si pamatuji fotky Kuby jako zrovna narozeného miminka a najednou už je z něj batole! No moc mu to sluší a dort vypadá taky krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi povídej! S děckem ten čas letí neuvěřitelně rychle. Nejhorší je, že už si skoro nepamatuji jaký to bylo, když byl miminko!!

      Vymazat
  4. Přeji Kubíkovi vše nejlepší! ať Vám pořád dělá radost:) Dort vypadá báječně, určitě tak musel i chutnat;)

    OdpovědětVymazat
  5. Wow, dýňový, to by mě zajímalo, jak chutná...

    OdpovědětVymazat
  6. Krásné první narozeniny! Dort z Deníku Dity P. mám v plánu (tedy chystám se ho provařit celý, zatím mám za sebou jen hamburgery, kotlety v medové marinádě, bramborový salát - úžasný, a ten nejčokoládovější dort - boží!) První dortík jsem svému synovi pekla už k jeho svátku, v té době mu bylo téměř šest měsíců. Jen malý piškotový korpus v kastrolku a krém byl tvarohový. Doprostřed jsem mu zabodla nový dudlík a nikdy nezapomenu, jak vytřeštil oči a přesným hmatem doprostřed dortu jej tvarohově-opatlaný ukořistil. Víc ho už dort nezajímal :-D! Letos už to bude devatenáct let ;-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha :-). Mrkvový dort od Dity P. doporučuji - včetně polevy samozřejmě. Je přímo božský!

      Vymazat
  7. ten je roztomilý, přeju mu vše nejlepší a dort krásný! :)

    OdpovědětVymazat
  8. Krásný dortík! Z dýně jsem nasladko zatím pekla jen sušenky a takové bochánky (které měly být kobližky), na dortík jsem se též chystala, ale pořád nebyl čas. Já našemu Kubíkovi "pekla" k prvním narozeninám dort jáhlovo-jablíčkový, s jogurtovou polevou: http://madlinakuchyne.blog.cz/1210/treti-narozeniny-a-tri-stylove-dortiky-k-tomu
    Ten čas fakt neskutečně letí! tak vašemu chlapákovi přeju vše nej, nej!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten dort vypadá úžasně a teď se kopu, že jsem na něj nenarazila dřív (samozřejmě, že si pamatuji, že jsem ho u tebe četla...). No však ona nemusí být vždy nějaká oslava, abych mohla udělat dort, no ne :-)?

      Vymazat
  9. Dodatecne gratuluji Kubovi k narozeninam ;) A taky vam, ze mate tak krasneho synka, at vam nadale dela jen radost!
    Lucinovym kremem jsem ted zdobila cupcakes a vsichni si ho nemohli vynachvalit, takze dort musel byt moc dobry :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme za přání! A k tomu lučinovému krému - nevím proč jsem ho objevila až teď. Pořád jsem četla o cream cheese frosting, ale nikdy mě ho nenapadlo vyzkoušet až teď. O moc jsem přišla :-).

      Vymazat
  10. Dobrý den, mohu se zeptat co se myslí dýňovým pyré? uvařená rozmixovaná dýně nebo syrová rozmixovaná dýně??? děkuji
    Pavlína N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dýňové pyré je podušená a rozmixovaná dýně. Dýni si rozkrojím, vydlabu semínka a nakrájím ji na kousky. Dám do hrnce, podliju trochou vody a dusím do měkka. Poté rozmixuji tyčovým mixérem, popř. podle konzistence přidám trochu vody. Snad jsem pomohla :-)

      Vymazat