sobota 15. října 2011

Mexická polévka s máslovou dyní

Vrátili jsme se z dovolené a udeřila zima! To může znamenat jen jediné: čas polévek! Jsem rozhodně polévková, ale ne v tom smyslu, že bych vyžadovala polévku před hlavním jídlem. Spíš mám ráda polévku jako hlavní jídlo samo o sobě - třeba s toastem, čerstvým chlebem nebo krekry či kukuřičnými čipsy. 

A tak jedno téměř mrazivé dopoledne, kdy jsem se nemohla ničím zahřát, jsem se rozhodla, že si uvařím k obědu polévku. Ale takovou tu hustou, jak v ní stojí lžíce, plnou zeleniny, luštěnin a těstovin. A když jsem na lince zahlédla máslovou dýni, rozhodla jsem se ji do polévky také zakomponovat. 

Recept jsem nikde nepřevzala, vzešel z mé hlavy a byla jsem inspirována pouze obsahem spíže a ledničky. Myslím si, že výsledek byl vskutku vynikající!


Mexická polévka s máslovou dýní

Ingredience:


  • půlka střední máslové dýně (nebo jakékoli jiné dýně - hokaido, muškátové...)
  • 2 lžíce olivového oleje
  • jedna menší či půlka větší cukety
  • plechovka rajčat + plechovka až dvě vody
  • půl kostky zeleninového bujónu
  • plechovka červených fazolí (plechovku jsem použila proto, že jsem neměla dopředu namočené fazole. jinak můžete určitě použít jakékoli fazole suché, přes noc namočené a uvařené)
  • dvě hrsti čerstvého špenátu (myslím, že by fungoval i mražený, nemám to ale bohužel vyzkoušené)
  • chili koření
  • 1/3 šálku bulguru (nebo quinoi, jáhel nebo malých těstovin)
Postup:


Bohužel se mi někde ztratily fotky dýně, ale snad to nevadí a využijete své představivosti. Máslovou dýni oloupeme, vydlabeme zrníčka a nakrájíme na kostičky. Pokud použijete dýni hokaido, nemusíte loupat - slupka je velice měkká a dá se jíst. 

Kostičky rozprostřeme na plech, zakápneme lžící oleje a dáme do vyhřáté trouby péct zhruba 45 minut až bude dýně měkká.


Mezitím si nakrájíme cuketu na půlměsíčky


V rendlíku rozpálíme zbytek olivového oleje a cuketu na něm orestujeme.


Trvá to zhruba 5 - 8 minut.


Jakmile začne cuketa měknout a hnědnout, přilijeme plechovku rajčat. 


Plechovku naplníme vodou a tu také přidáme do rendlíku společně s bujonem. Pokud se vám bude zdát polévka moc hustá, klidně přidejte ještě jednu plechovku vody.


Bujon jsem použila tento Natur od Vitany. Jsem s ním docela spokojená, jen obecně nerada bujony používám. Ale když to jinak nejde, tento můžu doporučit!


Polévku dochutíme chili kořením a přivedeme k varu. Toto koření jsem si přivezla z Rakouska, tak nevím jestli se přesně toto dá koupit i u nás. U nás také existují různé směsi na chili, které obsahují podobné koření. Tato směs v podstatě obsahuje chili, sladkou papriku, římský kmín, oregano, česnek, kajenský pepř a sůl. 


Do polévky přidáme bulgur a po chvíli vaření slité a propláchnuté fazole. 



Necháme vařit dokud nebude bulgur nezměkne.


Nakonec přidáme čerstvý špenát


a dýni.


Máme hotovo!


Jakýkoli druh mexické polévky mám nejraději posypaný vrstvou strouhaného čedaru s pořádným kopcem zakysané smetany nebo jogurtu. Bohužel, jogurt ani smetanu jsme neměli (pouze pribináček, který s chili kořením moc neladí...) tak jsem se spokojila jen s horou sýru.


Nejvíc by se k polévce hodily kukuřičné čipsy (tortilla chips), kterými by se polévka dala nabírat. Ty jsme ale také neměli, a tak jsem k polévce přikusovala nějaké krekry, které jsem našla ve spíži. Kdo ví jak tam byly dlouho, ale ještě křupaly a k polévce byly dobrý. 


Polévka vyšla ještě líp než jsem původně myslela. Byla úžasně hustá, tak akorát kořeněná, sladká díky dýni, trochu ostrá, ale i jemná díky sýru. Druhý den jsem si ji už dala s jogurtem a byla snad ještě lepší!


Polévka mi vyšla na tři obědy a na každý jsem se neskutečně těšila. Polévka přes noc nabobtnala a tak se z ní stala spíš kaše než polévka, což mi ale vůbec nevadilo. 

Dá se říct, že do polévky se hodí cokoli, co najdete doma. Klidně i papriky, brambory, brokolici, mraženou kukuřici (to mě mrzí, že jsem na kukuřici nepřišla dřív) nebo i kousek klobásy. 


Musím říct, že polévka byl hit a těším se na další! Úspěšně splnila svoji funkci a zahřála mě na celé odpoledne (to asi ten kajenský pepř...). Taky vám při jedení polévky teče z nosu? Mně pokaždé - i v létě :-).

Otázka: Jaká jídla máte spojená s příchodem podzimu? Která jídla vás zcela jistě zahřejí?

U mě to jsou jednoznačně husté polévky, které můžu jíst i několik dní po sobě - čočková, rajská, bramboračka, minestrone, ale i vývar plný zeleniny, masa a nudlí. S příchodem podzimu mám také spjatou pečenou zeleninu - růžičkovou kapustu, brokolici, mrkev, batáty... posypanou vlašskými ořechy. První várku jsem si udělala včera k večeři a nemohla jsem se ji nabažit! 

Jo a jinak na podzim můžu cokoli z jablek, hrušek, skořice a ořechů. Na dovolené v Rakousku jsem poctivě ochutnávala apfelstrudly a čerpala inspiraci :-).

9 komentářů:

  1. Zamilovala jsem se do Tvého blogu! Vaříš zdravě, ale nic nepřeháníš...dokonalost! Dneska budu dělat fazolové burgery ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc děkuji za milý komentář :-)! Jsem ráda, že ti můj styl vaření/pečení vyhovuje! Ať se burgery podaří a hlavně ať chutnají!

    OdpovědětVymazat
  3. Dneska kupuju dýni, že bych něco podobného taky spáchala?:)

    Já mám s podzimem spojený hlavně štrůdl, či jiné jablečno - hruškové věci:)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak burgery se povedly! Mamce strašně chutnaly a hned se ptala po receptu :D

    OdpovědětVymazat
  5. Podzim? Jablka, kapusta a květák. Ale samozřejmě ne dohromady :) A letos snad už i ta dýně :)

    OdpovědětVymazat
  6. Pavlo, vím, že je to trochu mimo mísu, ale vzhledem k tomu, že jsem zpětně pročetla celý blog (který ted navštevuji pravidelne a je moc priiima), tak se chci vrátit ke kurzu výživového poradenství, který jste absolvovala... zvažuji též přihlášku do kurzu, ale hledám zatím možnosti, tak bych byla vděčná za zkušenosti s výběrem kurzu apod. Plánujete se poradenství věnovat? moc děkuji, snad nejde o moc troufalou prosbu. díky, Jana.

    OdpovědětVymazat
  7. Předevčírem jsem dělala skoro to samé, jen jsem použila dýni Hokaido (měla jsem ji poprvé a docela mě překvapilo, že chutná jako fazole:D) a místo bulguru jsem dala kuskus a přidala trochu uzeniny:) Je to teda extra husté, protože toho kuskusu tam přišlo asi docela dost:)

    OdpovědětVymazat
  8. Sašo: Asi se stalo to co mně, že kuskus nasál do sebe spoustu vody a pak to spíš připomínalo kaši než polévku. Ale i tak mi to moc chutnalo! A přirovnání dýně k fazolím... zajímavé :-D!

    Kláro: Mám hroznou radost, že se burgery povedly a že chutnaly! Moc mě to potěšilo!

    Ájo: dýni můžu jen doporučit. Už jsem letos dělala i dýňovou polévku, která se brzo objeví na blogu, tak abys mohla čerpat inspiraci!

    Jano: Jsem moc potěšená, že blog navštěvujete a líbí se vám! Kurz výživového poradce jsem absolvovala v Brně u paní Burdychové v NutriAcademy. Do kurzu jsem šla hlavně proto, že se zajímám o zdravou stravu a chtěla jsem se dozvědět něco víc. A také bych se tím jednou chtěla živit. Kurz byl zaměřen hlavně prakticky, naučili jsme se tvořit jídelníčky pro různé skupiny lidí (ti co chtějí zhubnout, ti co chtějí přibrat, ti co chtějí nabrat svaly...) a pár jídelníčků už jsem udělala - zatím spíš pro svoje okolí. Jinak můžu tento kurz určitě doporučit - zajímavé hodiny, zkušení a zábavní lektoři. Co vím tak kromě Brna se kurzy od NutriAcademy pořádají i v Praze a Ostravě. Snad jsem mohla pomoci, kdybyste měla jakýkoli dotaz, určitě se na mě znovu obraťte - buď zde nebo na mail: drobecky.blog@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  9. Mám pocit, že na podzim bych se mohla stravovat výhradně z polévek a pečené zeleniny :)) Posledně dýňová polévka, dneska jsem koupila řepu a lilek a těm to bude slušet v troubě :) Tahle vypadá skvěle a ta kombinace se sýrem nemá chybu!

    OdpovědětVymazat