úterý 17. srpna 2010

poHanka

V neděli měla svátek moje kamarádka Hanka a tak jsem na její počest využila poHanku :-).

Pohanku jsem moc neznala, v podstatě jenom jako posypku na houskách, ale v březnu jsem od mamky dostala k narozeninám vlastnoručně naskládaný dárkový koš plný různých zrní, mezi nimiž byla i pohanka. Už jsem zkoušela pohankovou kaši, pohanku jako posypku na buchtu, ale pořád jsem hledala jiný způsob jak pohanku využít. Až jsem narazila na tento recept na pohankové zapékané müsli na tomto blogu


Výroba müsli je opravdu jednoduchá a hlavně je to mnohem levnější varianta než müsli kupované. Vzhledem k tomu, že krabici müsli spořádám za týden, docela se mi domácí müsli vyplatí. Nehledě na to, že mnohem zdravější, protože víte, co do tohoto müsli dáváte a jen vy si můžete určit, zda si jej uděláte více či méně zdravé. Můžete také obměňovat přísady podle toho co máte rádi. Můžete přidat sušené ovoce, rozinky, různé ořechy, semena... těch možností je nekonečně mnoho a nejlepší na tom je, že tento recept nejde pokazit.


Na pohankové müsli budeme potřebovat

Suché přísady:
  • 2 šálky ovesných vloček
  • 3/4 šálku pohanky
  • 3/4 šálku slunečnicových semínek
  • 1/4 celých mandlí
Mokré přísady:
  • 60 ml oleje
  • 60 ml medu
  • špetka soli
  • lžička vanilkového extraktu
Další přísady:
  • 3/4 šálku kokosu
  • 1/2 šálku rozinek
Přísady jsem trochu pozměnila vzhledem k tomu co jsem měla doma. Takže např. dala jsem 1/2 šálku slunečnicových semínek a 1/2 šálku sekaných mandlí, vynechala jsem rozinky a vanilku neb mám jen takovou pofiderní syntetickou, kterou mám doma přes 2 roky, přičemž jsem ji použila jen jednou a strašně divně po ní voněly rohlíčky.


Přísady jak suché tak mokré (kromě kokosu a rozinek) pořádně smícháme ve velké míse tak aby bylo vše "mokré" a přesuneme do pekáčku. Já použila vyšší, hranatý 20x20cm. Dáme do vyhřáté trouby na 150 C a pečeme zhruba hodinku. Po 10 minutách vše promíchejte, aby se müsli nespálilo. Na to pozor! Výše jsem říkala, že tento recept nejde pokazit, ale pokud müsli spálíte, můžete ho celé vyhodit. 
Spálené müsli totiž není vůbec dobré. Věřte mi, mluví zkušenosti.


Po vyndání z trouby přisypte kokos a rozinky a nechte müsli na plechu. Občas ho promíchejte. Müsli zatvrdne a slepí se dohromady, ale to nevadí. Také se přilepí na spod plechu, ale to taky nevadí. (Plech se odmočí.)



Müsli nechte úplně vychladnout a poté ho přendejte do těsnící dózy. Ani nevím jak dlouho takto vydrží neb většinou tuto várku sním během dvou týdnů a během těchto dvou týdnů je müsli stále výborné a křupavé.


Pohankové müsli má stejné použití jako všechna ostatní müsli. Já ho mám ráda s jogurtem, mlékem, jako posyp na zmrzlinu nebo jen tak.



Info o pohance:

Pohanka je považována za tzv. pseudoobilovinu. Je to ve skutečnosti dvouděložná rostlina, jejíž hlavní zásobní látkou je škrob (jako u obilovin) a v kuchyni je využívána jako obiloviny - proto pseudoobilovina :-).

Pohanka má vysokou výživovou hodnotu, proto je pokládána za funkční potravinu (superfood):
  • Je významným zdrojem flavonoidu rutinu, který zvyšuje pružnost cév a přispívá ke snižování špatného cholesterolu (LDL). Je to také významný antioxidant, má tedy antikarcinogenní účinky a stimuluje účinek vitamínu C.
  • Pohanka je ceněná pro svoji vysokou hodnotu bílkovin a vyváženého složení esenciálních aminokyselin.
  • Obsahuje vysoký podíl vlákniny
  • Z minerálů semeno pohanky obsahuje draslík, fosfor, vápník, železo, měď, zinek a selen a z vitamínů především vitamíny skupiny B.
  • Pohanka neobsahuje lepek proto je vhodná pro celiaky.

Tak si taky běžte udělat pohanku! A nejenom na Hanku...!


16 komentářů:

  1. Mňam, müsli ! A toto vypadá obzvlášť lákavě - nemám ráda hrozinky a takhle si je tam nemusím dávat :D Jinak , děkuji za fajn recept, jižř dlouho přemýšlím, jestli si ty domácí udělat nebo ne a tyto fotky mě přesvědčily ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Receptík jsem odskoušela a müsli je fakt skvělé :)

    OdpovědětVymazat
  3. A ta pohanka se předem nevaří?

    OdpovědětVymazat
  4. Pohanka se tady nemusí předem vařit. Pražením v troubě získá krásnou oříškovou chuť.

    OdpovědětVymazat
  5. Perfektní recept, určitě vyzkouším, jen bych chtěla vědět jakou používáte pohanku? To asi nebude ta klasická tvrdá velká co mám já, to bude asi nějaká pohanka lámanka že?

    OdpovědětVymazat
  6. dobrý den, prosím zodpověděla byste tu otázku, zda se jedná o lámanku pohanku nebo se dá použít i klasická? děkuji moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Použila jsem klasickou, když se opraží, tak má nádhernou chuť!

      Vymazat
  7. Já myslím, že může být klasická (ne lámanka) a nemusí se vařit. Taky se na tohle musli chystám :-)

    OdpovědětVymazat
  8. A keby som nepoužila olej ????? ...robievam musli kde davam med, jablcny ocot a vodu ku suchym prísadám....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bez oleje jsem to nezkoušela, ale nevidím důvod proč by to nemělo jít. Jen bude potřeba upravit tekuté přísady, kterých se logicky musí přidat víc, aby nahradily ten olej.

      Vymazat
  9. S kosmetickými úpravami (30ml rýžového sirupu, 30ml medu, kokosový olej, bez vanilky a mandle trochu nasekané), vynikající. Pekl jsem při 150st. jen 50min, hodina už by byla moc, každých 10min jsem prohrábl. Díky za výborný recept!

    OdpovědětVymazat
  10. Trochu mám obavy jestli ta pohanka není moc tvrdá. Jinak určitě vyzkouším

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pohanka není moc tvrdá. Pečením sice nezměkne, ale je krásně křupavá. Rozhodně to ale není na vylomení zubů :-).

      Vymazat
  11. Jaký má prosím objem Váš šálek?

    OdpovědětVymazat